Nieuws Nieuws Nieuws Nieuws
**Visie op de vragen van de bewoners uit de buurt**
• Bouwhoogte, vooral de toren van 35 meter. Schaduwwerking:
Zoals ik heb aangegeven en bekeken met de architect is de schaduw om 17:20 in onze achtertuin en zal niet meer verdwijnen, met het oogpunt als je uit je werk komt en zomers lekker wilt genieten van een BBQ of uitrusten van het harde werken. Dan kom je met een tuin op het zuiden in de kou en schaduw te zitten, dan is een woontoren van 35 meter niet de juiste oplossing en zeker niet als er door de arrogante heer Frans Holleman ( Directeur regio Noord Oost en Midden Nederland ) laconiek reageert met de woorden “ maar het word toch niet donker ” nee bij hem niet in ze tuin. BIJ ONS WEL !!!!!!
• Teveel woningen:
Er komen zeker teveel woningen op zo’n klein stukje grond, terwijl er in de buurt alles netjes ruim is opgezet. Met deze kwestie willen we van Alkmaar en soort NEW YORK Creëren waar we maar alles uit de grond stampen om geld te verdienen en niet denken aan de bewoners uit de wijken waar jullie allemaal willen gaan bouwen.
• Balkons/ramen niet aan zijde bestaande woningen:
Balkons op de gevels van de woontorens zijn wel degelijk aanwezig en zullen bij ons in de tuinen kijken al dan niet de raampartijen die ook op onze achtertuinen gericht zijn. Privacy is een onderwerp waar iedereen tegenwoordig recht op heeft, en in de wetten beschreven staat en dan ook welke richtlijnen hiervoor zijn. Dan vraag ik me af of de mensen die de bouw realiseren of uit gaan voeren ook deze privacy schending hebben dat iemand elke dag in je huis en tuin kan gluren.
• Huur/koopprijsvermindering:
Nu we te maken hebben met een tuin op het zuiden, geen zon vanaf 17:20 als de zon hoog staat en als de zon laag staat rond 16:10, een woonblok van 35 meter hoogte en 20 meter breed voor je neus is horizonvervuiling, druk verkeer en wel 9,5 duizend auto’s per etmaal, geluidsoverlast van de aankomende bouw, drukke T-splitsingen schoenmakerstraat en oude kanaaldijk waar schoolgaande kinderen / ouderen met gevaar voor eigen leven oversteken moeten steken, privacy wet die niet gehanteerd word met balkons en raampartijen op nog geen 40 meter afstand van je huis, rondjes rijden voor een parkeerplek voor je deur omdat de auto’s van bezoekende gasten van de woontorens niet zijn meegenomen in de plannen van BPD.
• Afstand gebouwen (met name gebouw D( ook ABCE) aan de hele Kanaaldijk) t.o.v. bestaande woningen:
De afstand van de woontorens ten opzichte van de huizen zijn benauwend en de bewoners van de wijk zijn geschrokken van de omvang en ruimte die de woontorens in gaan nemen.
• Verkeershinder, toename verkeersdrukte, extra uitlaatgassen. Kunnen de bestaande wegen dit aan, overloop parkeren naar bestaande woonwijk:
Verkeershinder is al aangegeven druk verkeer en wel 9,5 duizend auto’s per etmaal, geluidsoverlast van de aankomende bouw, drukke T-splitsingen schoenmakerstraat en oude kanaaldijk waar schoolgaande kinderen / ouderen met gevaar voor eigen leven oversteken moeten steken, jullie geven zelf aan dat er met de bouw van de kanaaldijk 310 extra toename van het autoverkeer komt. Het kruispunt Kanaaldijk/N245 vraagt wel om extra aandachtspunt dat geeft al aan dat er zeker extra verkeer zal komen, dan vergeten jullie in het verkeersplan de fietsers mee te nemen die met grote getale langs het appartementen complex verplaatsen, hierdoor neemt de hele organisatie niet een echte professionele houding aan. Vergeet ook niet het sportfietsers, wandelaars en andere sporters die de omringdijk zullen bezoeken, het is tevens een bekende route. Vergeet het busverkeer niet…
• Verwachting onveilige situatie inrit voor met name fietsers/scholieren:
De inrit voor 240 auto’s die het fietspad van de omringdijk gaan kruizen is enorm en zal ook de nodige ongelukken met zich mee brengen, bewoners die haast hebben om naar hun werk gaan zullen de fietsers over het hoofd zien. Dan is het nog af te wachten of de bestuurders weten hoe snel tegenwoordig een elektrische fiets rijd en daar een inschatting van kunnen maken.
• Is een rotonde niet beter dan een kruising:
Een rotonde zal ook niet helpen dan zou je er twee moeten plaatsen waar veel auto’s en fietsers elkaar kruizen, dat zal zijn bij de schoenmakerstraat en bij de oude kanaaldijk. Vergeet dan niet de Connexxion bussen die vanuit de oude kanaaldijk dagelijks de kanaaldijk bezoeken is gemiddeld elk half uur heen en terug hun weg vinden. Fietsers zullen voorrang krijgen op de rotonde en dan met 9,5 duizend auto’s per etmaal zal dit niet lukken, ongelukken en ongelukken ( neem de Rotonde Geesterweg/Bergerhout/Scharlo staat bij de meest onveilige verkeersplekken van Nederland) door de drukte wat op de kanaaldijk ook zal gaan gebeuren.
• Meer parkeerplaatsen nodig dan in plannen meegenomen:
Het is toch heel makkelijk om te zeggen dat de gemeente een pijler heeft gemaakt voor BPD en hun zelf natuurlijk, het plan moet slagen, als je er vanuit gaat dat er anderhalve parkeerplaats per woning beschikbaar is en dat is te kort tegenwoordig hebben samenwonende twee auto’s per woning en dan vergeten jullie de grote appartementen waar misschien wel drie auto’s in het gezin aanwezig kunnen zijn. Dan zullen jullie de bedrijfsauto’s vergeten zijn omdat jullie ook sociale huur aanbieden waar bewoners vaak in bedrijfsbussen rijden, hier heb je te maken met hoogte in je parkeergarage waardoor de bussen in de wijk zullen worden geparkeerd.
• Sluipverkeer Vliedlandbrug:
Sluipverkeer vliedlandbrug is niet aan de orde of er meer fietsers over heen gaan, dit lijkt mij niet het geval.
• Waarom meer horeca. er is toch al een snackbar en een buurthuis:
In het gesprek kwam naar voren dat er meer mogelijk was onder de appartementen en er zelfs horeca of dergelijke zou komen, als je praat als architect over dit plan hoort bij de buurt moet je niet vergeten dat wij buurthuis ’t Ambacht en de Snackbar wat voor ons voldoende is, met meer horeca creëer je ook overlast op de buurt, hier zitten wij niet op te wachten en zeker niet op veel lawaai en herrie. Het buurthuis bestaat uit vele vrijwilligers die topwerk leveren en de buurt heel hecht maken, nu willen jullie hier in gaan wroeten wat geen strak plan is ( ook hun steunen Stopdewaterkantnieuwbouw ).
• Voorkomen parkeren weg / groen Kanaaldijk, eventueel paaltjes plaatsen:
Als er geparkeerd wordt in de groenstroken zal de politie gebeld worden en mochten ze in de groenstroken parkeren dan zal de wet van de monumentale omringdijk van kracht worden, dus weinig kans dat ze daar zullen parkeren. Maar houd wel rekening dat ze in de wijk gaan parkeren, wat nu al de nodige boosheid te weeg brengt.
• Vrees voor klachten toekomstige bewoners i.v.m geluid spelende kinderen:
Tuurlijk zullen er schreeuwend kinderen en volwassenen op balkons en open ramen hun muziek graag aan ons willen laten horen, daarnaast vele kinderen willen spelen rondom de woontorens waar geen plek is om te voetballen of te ravotten. Nu zullen ze gaan kwallen in onze buurt met alle gevolgen van dien.
• Overlast en duur bouwwerkzaamheden, verplaatsing zwaar materieel, geluid:
Iedereen weet dat er heel veel lawaai en overlast komt als er gebouwd word op de kanaaldijk 301, zware vrachtwagens zullen af en aan rijden om alles kapot te rijden wat nu nog netjes is, opstoppingen met inrijden en uitgaande vrachtwagens die het complex zullen verlaten terwijl het al zo druk is op de kanaaldijk, Geluidsoverlast met heien van de fundering en de bouwvakkers die muziek aanzetten en daaroverheen nog verstaanbaar willen zijn, er komt alleen maar overlast van de bouw en dan nog hoe lang gaat het duren voordat dit hele onzinplan uit de grond gestampt wordt.
• Schade aan bestaande woningen door trillingen heien:
Bij het heien zijn de trillingen altijd aanwezig en dan in welke maten de hoge trillingen gemeten worden, zeker is er bewezen in het verleden dat huizen wel degelijk schade hadden van een bouwplan wat dicht op de huizen gebouwd werd. De gemeente en BPD zullen wel met een heiplan moeten komen waar een onafhankelijk bedrijf inschakelen.
• Beperkte groen in het plan:
Veel bouwen maar weinig groen op de presentatie en dan komen met een praatje hier en daar komen veel bomen alleen zijn nog niet getekend, beetje slap verhaal…
• Behoefte aan extra scholen, huisartsen, winkels nodig voor extra bewoners:
Huisartsen is tegenwoordig al een lastig verhaal in de schoenmakerstraat zie ik het zelf al dat je een inloopspreekuur hebt waar mensen zonder afspraak heen kunnen gaan, als ik zie dat het er zo druk is dat je soms wel twee uur zit voor je geholpen word. Nu komen er nog 320 bewoners bij en zullen allemaal naar praktijken in de buurt gaan, dan kom je geeneens meer aan de beurt bij je eigen huisarts. Scholen zitten al aardig vol in de buurt en winkels zijn er meer dan zat in onze omgeving wat geen punt zal opleveren.
• Waarom bouwen voor mensen uit andere steden:
De mensen uit Amsterdam, Haarlem, Purmerend enz. zullen zich niet thuis voelen in deze nuchtere buurt en wij hebben geen trek in bluffers en betweters, Alkmaarse starters en huurders komen geeneens in aanmerking omdat het hier over geld gaat voor de gemeente Alkmaar en BPD en niet voor de mensen. 50m2 voor 210.000 euro is een kippenhok van goud met weinig ruimte, dan vergeten we de grote luxe penthouses die mooi uitzicht krijgen over onze rug en dan gek staan te kijken dat er zoveel tegenstanders zijn voor het bouwplan kanaaldijk 301. Dit plan is er alleen maar om zakken te vullen en niet naar de mensen te luisteren.
• Gemeente heeft eerder besloten aan kanaaldijk tuinkamerwoningen te zetten, dan kan het niet zo zijn dat deze tuinkamerwoningen nu hoogbouw als uitzicht krijgen:
Dat zal een kwestie zijn die ooit met de Woningbouw corporaties en de gemeente Alkmaar is afgesproken, dat de gemeente Alkmaar nu deze plannen wijzigen hebben ze niks op met de bewoners die ooit heerlijk woonde in deze tuinkamerwoningen. Nu gaan de bewoners opkijken naar een aantal grote woontorens waar je heel depressief van zal worden. Terwijl er in de tuinkamerwoningen vele personen wonen die met een beperking, ouderen, geestelijk of via een traject verblijven, die hebben ook rust en regelmaat nodig.
• Kan er wel gebouwd worden zo vlak bij het water, stort het gebouw niet in? Gelet op de Victoriebrug.
Daar hebben de bewoners een groot punt, een dijk is om tegen te houden wat dan ook en niet om maar wild weg in te gaan bouwen en graven. De miljoenen die voor de victoriebrug zijn gebruikt komen uit de gemeente vandaan en uit onze belastingbetalers portemonnee. Nu is het wel duidelijk dat dit ook een scenario zal zijn als het hier ook zo gaat, met een grote bouw komen vele risico’s tevoorschijn waar veel geld mee gemoeid is. Ook voor deze constructies zullen berekeningen gedaan moeten worden, dat wij graag inzien en jullie overtuigend genoeg zijn wat er in een W.O.B verzoek aanvraag zal komen te staan.
Nieuwe punten die niet vermeld zijn bij de vragen van Bewoners
Bestemmingsplan:
Nu is er gesproken over het bestemmingplan waar jullie mee bezig zijn, natuurlijk is dit een heel ander plan dat wij in de buurt hebben, drie woonlagen maximaal en dan nog met de architectuur mee moet gaan. Jullie praten over dat er een wooncomplex gaat komen op de kanaaldijk 301 en het is eigenlijk een bedrijventerrein met beperkte woonbestemming. Nu hebben we duidelijk vernomen van de architect dat er een nieuw bestemmingsplan komt omtrent de bouw en dat is natuurlijk logisch want er moet geld verdiend worden over de rug van een ander. Dan kan je alles aanpassen zelfs het bestemmingsplan wat er op dit moment is en aangeven dat het bij de wijk hoort, ons bestemmingsplan kan niet zomaar gewijzigd worden anders zat er al lang een opbouw op ons huis.
“ Dus het motto is met veel geld kan je alles creëren ”
Veranderen naar de maatstaven van jezelf kan niet je uitgangspunt zijn tegenover de bewoners van de omliggende wijken van het bouwperceel Kanaaldijk 301.
Eigen tellingen omtrent de bijeenkomst van 2 maart 2020:
Tevens word er in de mail vermeld dat er zo’n 40 bewoners op deze avond geweest zijn, na het spreken van bewoners hebben er zeker 75 mensen deze avond bezocht en dan de mensen die niet aanwezig konden zijn, de 300 mensen die een brief hebben gehad voor de avond op 2 november met de schetsing van bouwen aan de overkant (NOUN gebouw) zijn natuurlijk niet gekomen omdat er geen duidelijk beeld was van de bouwplannen van de Gemeente Alkmaar en de BPD projectontwikkelaar. Duidelijk is dat er op de avond van 2 maart 2020 geen positieve bewoners waren omtrent jullie plannen.
Realiseren van de bouw op de Kanaaldijk staat in een heel hoog vaandel dat er offers gemaakt worden naar derden en alles aan gaan doen om de bouw door te laten gaan, op de avond werd er voor ons veel duidelijk dat de presentatie van de bouw zo aan de kant kon worden geschoven wat al gauw gebeurde, veel vragen werden matig beantwoord en de interesse van de heer Frans Holleman ( Directeur regio Noord Oost en Midden Nederland ) was ver te zoeken naar de bewoners toe.
Mocht je nog wat zien wat vergeten is te vermelden horen wij het graag.
VERSLAG: gemeente Alkmaar inloopavond Kanaaldijk 301 op maandag 2 maart 2020
Lees dit bericht door en reageer naar de vertegenwoordigers van de gemeente die hieronder staan vermeld, dit verslag is wat we van de gemeente gewent zijn (slap en zonder duidelijke uitleg..
Vermeld boven aan u reactie: bouw kanaaldijk 301
Stuur uw mail naar: Dhr. M. Balder of Mevr. A. Pattipeilohy
MBalder@alkmaar.nl
APattipeilohy@alkmaar.nl
Dus reageer als je meer wilt weten en zet ze maar aan het werk...
Op maandag 2 maart 2020 was er in twee sessies de gelegenheid om (nogmaals) kennis te nemen van de nieuwbouwplannen aan de Kanaaldijk 301. Van 17:00 u – 18:30 u zijn de omwonenden en bedrijven uitgenodigd ten Westen van de Kanaaldijk d.m.v. een brief. Van 19.00 u – 20.30 u zijn de buurtbewoners ten oosten van de Kanaaldijk uitgenodigd. BPD heeft met posters, 3-d beeldmateriaal en een maquette de plannen getoond.
Het aantal aanwezigen is niet precies geteld. Aan de hand van de ingediende aanwezigheidsformulieren en de eigen inschattingen, wordt ervan uitgegaan dat ongeveer 40 belangstellenden de inloopbijeenkomst hebben bezocht. In tegenstelling tot de eerste inloopbijeenkomst van woensdag 20 maart 2019 waarvoor 300 uitnodigingen huis-aan-huis zijn verspreid in de directe omgeving, is voor deze
bijeenkomst een uitnodiging gestuurd naar de direct omwonenden van de Kanaaldijk en de bewoners die vragen en reacties hadden ingediend bij BPD en gemeente naar aanleiding van de eerste inloop.
Daarnaast zijn bewoners met wie persoonlijke gesprekken zijn gevoerd, persoonlijk uitgenodigd.
De opzet van de avond was een vrije inloop. Belangstellenden konden in- en uitlopen wanneer het hen uitkwam. Aan de hand van een aantal panelen met posters konden belangstellenden meer informatie krijgen over het plan en konden zij hun vragen en opmerkingen bespreken met medewerkers van BPD, de architect en de gemeente. Alle belangstellenden konden formulieren invullen met hun vragen en opmerkingen. De ontvangen formulieren (26 in totaal) zijn (geanonimiseerd) opgenomen in bijlage II.
Er zijn verschillende punten genoemd door de aanwezige bewoners. Hieronder een overzicht van de punten die zijn ingebracht:
• bouwhoogte, vooral de toren van 35 meter. Schaduwwerking;
• teveel woningen;
• balkons/ramen niet aan zijde bestaande woningen;
• huur/koopprijsvermindering;
• afstand gebouwen (met name gebouw D, naast Kanaaldijk 311) t.o.v bestaande woningen;
• verkeershinder, toename verkeersdrukte, extra uitlaatgassen. Kunnen de bestaande wegen dit aan, overloop parkeren naar bestaande woonwijk;
• verwachting onveilige situatie inrit voor met name fietsers/scholieren;
• is een rotonde niet beter dan een kruising;
• meer parkeerplaatsen nodig dan in plannen meegenomen;
• sluipverkeer Vlielandbrug;
• waarom meer horeca. er is toch al een snackbar en een buurthuis;
• voorkomen parkeren weg / groen Kanaaldijk, eventueel paaltjes plaatsen;
• vrees voor klachten toekomstige bewoners i.v.m geluid spelende kinderen;
• overlast en duur bouwwerkzaamheden, verplaatsing zwaar materieel, geluid;
• schade aan bestaande woningen door trillingen heien;
• beperkte groen in het plan;
• behoefte aan extra scholen, huisartsen, winkels nodig voor extra bewoners;
• waarom bouwen voor mensen uit andere steden;
• gemeente heeft eerder besloten aan kanaaldijk tuinkamer woningen te zetten, dan kan het niet zo zijn dat deze tuinkamer woningen nu hoogbouw als uitzicht krijgen.
• Kan er wel gebouwd worden zo vlak bij het water, stort het gebouw niet in? Gelet op de Victoriebrug.
De meeste punten die hier zijn genoemd zijn tijdens de inloop besproken met BPD, architect en medewerkers van de gemeente Alkmaar. In grove lijnen zijn de volgende antwoorden gegeven:
• er is sprake van een stedenbouwkundige opzet (bouwmassa’s, locatie e.d.), nog niet van uitgewerkte architectuur, waarover de gemeentelijke stedenbouwkundige positief heeft geadviseerd. Later in het proces wordt de architectuur verder uitgewerkt;
• de gemeente heeft het plan getoetst aan de door de gemeenteraad vastgestelde kaders uit het ontwikkelbeeld Viaanse Molen. Het plan past binnen deze kaders;
• er is geen sprake van een compleet uitgewerkt bouwplan. De gemeente heeft nog geen besluit genomen. Het proces zit nog in de fase van voorontwerpbestemmingsplan;
• het plan voldoet aan de vastgestelde parkeernormen;
• de kanaaldijk kan de toename van het autoverkeer aan. Het kruispunt Kanaaldijk/N245 vraagt wel om extra aandachtspunt;
• de uitwerking van de groenvoorzieningen volgt later in het plan bij voorkeur in overleg met omwonenden;
• woningprogramma toegelicht;.
Dit verslag gaat in op de feitelijke reacties die zijn gegeven op de avond. Dit is geen formele beantwoording in het kader van een procedure. De bijeenkomst werd rond 20:30 uur beëindigd.
Beste Mede actievoerders,
Graag in grote getalen naar de bijeenkomst komen, omdat het een ieder aan gaat of ze met goede argumenten komen om te gaan bouwen op de kanaaldijk 301..
Geachte heer, mevrouw,
Op 20 november 2019 heeft er een inloopbijeenkomst plaatsgevonden om u te informeren over het nieuwbouwplan van BPD voor de Kanaaldijk 301. Via de website heeft u –als buurtbewoner- uw reactie/vraag achtergelaten. Op de website zijn de veel gestelde vragen gepubliceerd: https://www.nieuwbouw-kanaaldijk.nl/nieuws/veelgestelde-vragen-na-inloopavond. Het is mogelijk dat u nog vragen hebt over het nieuwbouwplan.
Naar aanleiding van uw vragen en onze antwoorden daarop gaan wij graag nog met u in gesprek. Mogelijk hebt u nog aanvullende vragen of wilt u nog toelichting op het plan. U bent van harte welkom op 2 maart 2020 van 19:00 – 20:30 u. De bijeenkomst vindt plaats in het Boothuis van de Waterkant (het voormalig complex van Rijkswaterstaat), Kanaaldijk 301 in Alkmaar. Vanuit BPD en de gemeente zijn vertegenwoordigers aanwezig om vragen te beantwoorden over het nieuwbouwplan. Voor de gehele buurt wordt in een latere fase een inloopavond georganiseerd.
Hier de antwoorden op de vragen die je kon stellen aan BPD over de nieuwbouw kanaaldijk 301, de antwoorden die BPD hieronder geeft zijn niet de antwoorden waar we op wachten, veel onzin en weinig uitleg over wat er echt speelt rondom de gestelde vragen.. bla bla BPD...
Waarom wordt er voor deze plek gekozen en niet voor de overkant? Daar staan gebouwen leeg.
BPD Ontwikkeling heeft dit perceel aangekocht en met de gemeente Alkmaar overlegd welke functie past op deze locatie. In de visie van de gemeente wordt voor dit perceel gedacht aan woningbouw. De verwachting is dat in de toekomst ook aan de overzijde van het kanaal een woningen gerealiseerd worden en een woon-werkgebied ontstaat.
Kan de hoogste flat niet wat lager en breder?
In het omgevingsbeeld van de Kanaalzone en het ontwikkelbeeld Viaanse Molen is ruimte gegeven voor woontorens tot een hoogte van 50 meter. De hoogste toren in het plan is 35 meter hoog. De afmetingen zijn zorgvuldig gekozen, zodat er ruimte tussen de gebouwen ontstaat en er doorzichten ontstaan tussen het kanaal en de Kanaaldijk.
Hoe zit het met overlast van het bouwverkeer en de bouw?
De bouw start naar verwachting in het 3e kwartaal van 2021. In deze fase is het te vroeg om hier al concrete zaken over te benoemen. Later in het traject wordt informatie verstrekt over de bouwfase en de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatieaspecten. Er wordt voor gezorgd dat de overlast beperkt is. Omwonenden worden geïnformeerd over de werkzaamheden en maatregelen.
Hoe wordt omgegaan met de schaduw die de toren veroorzaakt?
Om een beeld te geven van de schaduw van de gebouwen op de omgeving, is een bezonningsstudie gemaakt. Deze studie is te vinden op de configurator. In de bezonningstudie is per dag te zien hoe groot het effect is van de nieuwe bebouwing. In de bezonningstudie zijn de bomen niet opgenomen, die in de huidige situatie ook schaduw veroorzaken. De bezonningstudie gaat alleen maar uit van zonnige dagen, wat in realiteit niet zo is. Het beleid van de gemeente Alkmaar is om niet uit te breiden in het omliggende groen buiten de stadsgrenzen, maar juist binnenstedelijk. Hierdoor wordt Alkmaar een compactere stad, die op een aantal plaatsen de hoogte in gaat. Een nadeel hiervan is dat hoge gebouwen schaduw veroorzaken.
De toren schendt de privacy van omwonenden en omliggende gebouwen, hoe wordt hier mee omgegaan?
Buitenruimtes worden waar mogelijk gerealiseerd aan de zijde van het kanaal. Desalniettemin komen er ook buitenruimtes aan de Oostzijde van de gebouwen. Op welke plaatsen precies, volgt uit de verdere planuitwerking.
Hoe zit het met de West-Friese Omringdijk?
De nieuwbouw wordt niet gebouwd op de West-Friese Omringdijk.
Dit is duidelijk dat er gewoon wat geschreven word en niet concreet gereageerd word op de echte klachten.

Alkmaar
Vijf appartementengebouwen waarvan de hoogste 35 meter, 160 woningen maximaal, half verdiepte parkeerplaatsen onder de gebouwen, parkeerplaatsen voor bezoekers op eigen terrein, zonnepanelen op de daken.
Die kant gaat het uit met de plannen van projectontwikkelaar BPD voor het terrein aan de Kanaaldijk 301 in Alkmaar, aan het Noord-Hollands kanaal vlakbij de Huiswaarderbrug. Voorheen was dit een vestiging van de Rijkswaterstaat die verhuisde naar een andere locatie,,
Rob Bakker (Noord Hollands Dagblad) 21/11/2019 om 07:31

Plannen voor 320 woningen vlakbij station Alkmaar-Noord, de gemeente word het nieuwe Amerika van Nederland.
Dat alles gaat gebouwd worden aan de Hertog Aalbrechtweg, op de plek waar nu nog het distributiecentrum van PostNL is gevestigd. Dat gebouw moet op termijn verdwijnen. PostNL huurt het pand tot het inde van het jaar.
Het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar is enthousiast en wil de ontwikkelaar tegemoetkomen in de plannenmakerij. Dan moet Vastesteen wel een plan maken voor het parkeren. Daarbij moet ruimte zijn voor nieuwe bewoners en de gebruikers van de faciliteiten, maar ook de huidige P&R-plaatsen moeten behouden blijven. Voor de gemeente Alkmaar moet Alkmaar-Noord aantrekkelijk blijven als overstappunt. 15 verdiepingen is 45 meter hoogte, best hoog voor aan de Drechterwaard als je daar woont...
Het parkeren moet ondergronds gaan gebeuren, en daar is Vandesteen blij mee. Bovengronds willen ze namelijk een groot groen plein met water aan gaan leggen.
Het project maakt deel uit van de ambitie van de gemeente om de omgeving van het station te verstedelijken. Alkmaar-Noord moet een waardige entree tot de stad vormen. Daarom wordt er een nieuwe gebiedsvisie opgesteld. De gebiedsontwikkeling van Alkmaar-Noord zijn niet de enige plannen ook het Regiohuis wil uitbreiden.
Corporaties willen in nieuwbouwgebied af van " te dure " woningen in sociale sector..

Heeft u nieuws meld het !! wij plaatsen het graag..
Maak jouw eigen website met JouwWeb